

Durant el curs 2023/24 dos grups de joves del CSMIJ de Santa Coloma de Gramenet i de l’EAIA de Badalona han assistit quinzenalment a Horseway, per treballar la seva educació emocional a través de l’Equinoteràpia. La intervenció assistida amb cavalls és un espai on es fa un treball per enfortir les capacitats i els recursos dels i les joves, on travessen les barreres emocionals utilitzant la relació amb el cavall i l’entorn natural. Aquest projecte ha estat finançat per la Fundació Bosch Aymerich.
Aquest curs s’han desenvolupat diferents activitats com dinàmiques interiors vinculades als continguts teòrics de l’educació emocional, s’ha tingut cura de la higiene dels cavalls, s’han fet excursions al bosc i sessions d’equitació, propostes grupals amb els cavalls vinculades amb l’equinoteràpia i el coaching amb cavalls, tenir cura de les egües que viuen als camps i s’ha treballat en llibertat amb els cavalls utilitzant els coneixements d’etologia i la comunicació no verbal.
Per part del Centre de Salut Mental Infantojuvenil, han participat un total de deu usuaris/àries amb simptomatologies TEA-Funcional (rigidesa conductual, dificultat d’assimilar canvis, necessitat de control, aïllament social, dificultats de llenguatge, expressió i comunicació i activitats obsessives, entre altres). Intercalant les visites clíniques de despatx amb les sessions d’equinoteràpia.
L’Escala Tret de Metaconeixements sobre Estats Emocionals, està basada en la Trait-Mood Scale (TMMS) del grup de recerca de Salovey i avalua el metaconeixement dels estats emocionals mitjançant 48 ítems. En concret, les destreses amb què podem ser conscients de les nostres pròpies emocions així com de la nostra capacitat per regular-les. Aquesta conté tres subescales regular-les amb vuit ítems cadascuna d’elles.
- Atenció emocional. ‘Soc capaç de sentir i expressar els sentiments de forma adequada’.
- Claredat de sentiments. ‘Comprenc bé els meus estats emocionals’.
- Reparació emocional. ‘Soc capaç de regular els estats emocionals correctament’.
Des del Centre de Salut Mental Infantojuvenil s’han pogut constatar clínicament els beneficis psicoemocionals que aporta l’Equinoteràpia.
- Baixa el nivell d’estrès i reducció de les estereotípies.
- Augmenta la motivació per les relacions socials.
- Es potencia la consciència d’inclusió i el sentiment de pertinença al grup.
- Millora l’autoconeixement i l’autonomia personal.
- S’amplia la consciència empàtica.
- Vivència de satisfacció per afrontar nous reptes.
- Es flexibilitzen les rigideses pròpies de la simptomatologia TEA.
Per complementar l’avaluació quantitativa del pre i posttest, després de cada sessió els i les professionals del CSMIJ han anat registrant alguns indicadors d’observació participant relacionats amb els objectius del projecte:
- Detecció de les emocions.
- Gestió emocional.
- Adquisició d’eines assertives de l rel amb l’entorn.
- Grau de participació.
- Assistència.
Des del CSMIJ, la coordinació periòdica amb els referents terapèutics, permet valorar altres aspectes propis del diagnòstic i anar ajustant la intervenció d’acord amb les necessitats dels i les usuàries.
Resultats del TMMS
Per part del CSMIJ de Santa Coloma de Gramenet, els menors van presentar moltes dificultats per entendre el contingut del test pel qual no s’han pogut utilitzar com a barem avaluatiu.
En tot cas, s’ha volgut reflectir el feed-back dels referents terapèutics els menors i el sentir de les famílies, que ha valorat molt positivament el projecte i han expressat el benestar emocional que protagonitzaven els menors després de cada sessió.
CSMIJ de Santa Coloma de Gramenet
El Centre de Salut Mental Infantojuvenil de Santa Coloma de Gramenet realitza l’assistència en salut mental als infants i joves fins als 18 anys del municipi de Santa Coloma de Gramenet i vetlla per la promoció de la salut mental d’aquesta població.
Paral·lelament, duu a terme tasques de diagnòstic, orientació i tractament als pacients i a les famílies i treballa cordialment amb els recursos del municipi: xarxa sanitària, centres escolars i socials, lleure… per aconseguir intervenció tan integradora com sigui possible.