Ja fa uns anys vam entrar en l’era de les noves tecnologies. No hi ha dubte que ha estat un canvi important. Per a alguns, pot despertar pors i desconfiances. Aquests sentiments, però, poden ser diferents en les noves generacions, ja que han nascut amb aquestes eines incorporades i en aquests poden despertar il·lusió i interès.
Avui dia ja no només es juga amb ninos, plastilina, titelles, etc. Els videojocs són una nova manera de jugar i, en alguns casos, també de relacionar-se. Ara ja no només ens relacionem de manera presencial, per telèfon o per carta. Si no que també ho fem per WhatsApp, Skype, Instagram o per mitjà d’un videojoc (adquirint la forma d’un avatar).
El més rellevant és que les noves tecnologies no substitueixin per complet l’altre tipus de joc, altres activitats o altres maneres de relacionar-se. El risc seria l’ús abusiu, que desorganitzi la vida del nostre fill o filla. És crucial que puguin combinar-ho amb altres activitats com: fer esport, escoltar música, jugar amb un altre tipus de jocs, sopar amb la família, anar a la muntanya, quedar amb amics i amigues, sortir al parc, anar a la platja, la piscina, etc.
Seria adequat poder pactar amb el nostre fill o filla uns temps d’utilització de les pantalles.
Durant el seu ús, seria recomanable que almenys a l’inici, sobretot en la infància, hi hagués un adult que pogués acompanyar-los en l’aventura de les noves tecnologies. Tot i que probablement tindran més habilitat que qualsevol de nosaltres amb les pantalles, hi haurà certes imatges o continguts que encara no estan preparats emocionalment per poder assimilar. És important que puguin consultar algú els dubtes, inquietuds o sentiments difícils de pair que es vagin trobant. És necessari que se’ls pugui ajudar a pensar sobre allò que estan veient i sentint. L’adult que els acompanyi ha d’acostar-se amb cura i sense desqualificacions, per evitar el rebuig davant aquest contacte tan valuós. És important vigilar els continguts violents que poden sorgir en videojocs, pel·lícules, sèries o aplicacions, etc. i poder comentar-ho amb el nen o nena interessats en això.
Hi ha contingut pel qual els infants i els adolescents encara no estan preparats per assimilar
Pel que fa als adolescents, tenen la necessitat de relacionar-se amb els seus iguals, avui dia les xarxes socials (WhatsApp, Instagram, Facebook, etc.) Són un canal més per aconseguir-ho. No permetre’ls utilitzar-les seria com no permetre als adolescents d’abans enviar cartes, o parlar per telèfon. Les noves tecnologies són un element més per cobrir aquestes necessitats normals de l’edat.
S’ha de valorar quina altres beneficis aporten les noves tecnologies: accés a la informació (pràcticament il·limitada) o el contacte a distància (important especialment per a les famílies immigrades). És una manera de tenir més a prop i estar connectats amb amics i familiars que viuen lluny.
El més convenient seria obtenir un millor ús, en comptes d’una prohibició radical
Hem d’apropar-los a allò que els interessa, informar-los dels perills que hi ha a la xarxa. Com també orientar-los donant pautes per un millor ús. I sobretot compartir moments de recerca, de joc, de diversió conjunta amb els vostres fills i filles.
A vegades pot ser difícil apropar-se. Si els pares i mares s’interessen per allò que fa o mira, segurament l’infant tindrà més ganes de compartir-ho. Així coneixerem quines són les seves pors, interessos, angoixes i necessitats.
Podria semblar que únicament serien els adolescents els que estan enganxats a les pantalles, però si ens mirem a nosaltres mateixos i pensem en tot el necessari que és el mòbil, tauleta, o ordinador en el nostre dia a dia segurament ens sorprendrem. Si volem que els nostres fills no només s’interessin per les noves tecnologies, hauríem de pensar en que els nens i els adolescents en gran part aprenen per imitació.
Així que la manera que els nens llegeixin, estudiïn, facin esport, és que ho puguin veure i compartir amb els seus adults referents.
No hi ha dubte que és un món encara desconegut, en desenvolupament i les solucions no són senzilles. Hem d’aprendre d’això i intentar ajudar els nostres fills i filles a poder utilitzar les pantalles de la millor manera possible. Sabent que l’important és compartir l’experiència en un clima d’afecte siguin noves tecnologies o jocs de tota la vida.