Contacte Campus virtual Portal Transparència Publicacions Pares i fills ES
  • LA FUNDACIÓ
  • ASSISTÈNCIA PÚBLICA
    • SSM Sant Andreu
    • Hospital de Dia de Badalona
    • Hospital de Dia de Santa Coloma
    • ECID
    • CSMIJ Santa Coloma de Gramenet
  • CENTRE MÈDIC PSICOLÒGIC
  • DOCÈNCIA
    • Màster de Formació Permanent en Psicoteràpia Psicodinàmica en la Perinatalitat, la Infància i l’Adolescència
    • Màster de formació permanent en Psicoteràpia Psicoanalítica Contemporània
    • Màster de formació permanent
en Espiritualitat Transcultural
    • Màster de formació permanent en Teràpia Familiar
    • Màster en Psicologia General Sanitària
    • Títol d’Expert Universitari en Acompanyament Espiritual
    • Formació – AMBIT Multi-Team Training
    • Formació Continuada en Psicoteràpia
  • RECERCA
  • ACTUALITAT
  • CONTACTE
Product S'ha afegit a la cistella

Cistella

Blog

INFÀNCIA, ADOLESCÈNCIA I NOVES TECNOLOGIES

25 March, 2022Eulàlia SayrachInternet

Ja fa uns anys vam entrar en l’era de les noves tecnologies. No hi ha dubte que ha estat un canvi important. Per a alguns, pot despertar pors i desconfiances. Aquests sentiments, però, poden ser diferents en les noves generacions, ja que han nascut amb aquestes eines incorporades i en aquests poden despertar il·lusió i interès.

Avui dia ja no només es juga amb ninos, plastilina, titelles, etc. Els videojocs són una nova manera de jugar i, en alguns casos, també de relacionar-se. Ara ja no només ens relacionem de manera presencial, per telèfon o per carta. Si no que també ho fem per WhatsApp, Skype, Instagram o per mitjà d’un videojoc (adquirint la forma d’un avatar).

El més rellevant és que les noves tecnologies no substitueixin per complet l’altre tipus de joc, altres activitats o altres maneres de relacionar-se. El risc seria l’ús abusiu, que desorganitzi la vida del nostre fill o filla. És crucial que puguin combinar-ho amb altres activitats com: fer esport, escoltar música, jugar amb un altre tipus de jocs, sopar amb la família, anar a la muntanya, quedar amb amics i amigues, sortir al parc, anar a la platja, la piscina, etc.

Seria adequat poder pactar amb el nostre fill o filla uns temps d’utilització de les pantalles.

Durant el seu ús, seria recomanable que almenys a l’inici, sobretot en la infància, hi hagués un adult que pogués acompanyar-los en l’aventura de les noves tecnologies. Tot i que probablement tindran més habilitat que qualsevol de nosaltres amb les pantalles, hi haurà certes imatges o continguts que encara no estan preparats emocionalment per poder assimilar. És important que puguin consultar algú els dubtes, inquietuds o sentiments difícils de pair que es vagin trobant. És necessari que se’ls pugui ajudar a pensar sobre allò que estan veient i sentint. L’adult que els acompanyi ha d’acostar-se amb cura i sense desqualificacions, per evitar el rebuig davant aquest contacte tan valuós. És important vigilar els continguts violents que poden sorgir en videojocs, pel·lícules, sèries o aplicacions, etc. i poder comentar-ho amb el nen o nena interessats en això.

Hi ha contingut pel qual els infants i els adolescents encara no estan preparats per assimilar

Pel que fa als adolescents, tenen la necessitat de relacionar-se amb els seus iguals, avui dia les xarxes socials (WhatsApp, Instagram, Facebook, etc.) Són un canal més per aconseguir-ho. No permetre’ls utilitzar-les seria com no permetre als adolescents d’abans enviar cartes, o parlar per telèfon. Les noves tecnologies són un element més per cobrir aquestes necessitats normals de l’edat.

S’ha de valorar quina altres beneficis aporten les noves tecnologies: accés a la informació (pràcticament il·limitada) o el contacte a distància (important especialment per a les famílies immigrades). És una manera de tenir més a prop i estar connectats amb amics i familiars que viuen lluny.

El més convenient seria obtenir un millor ús, en comptes d’una prohibició radical

Nen mirant el móbil. Foto via: Freepick

 

Hem d’apropar-los a allò que els interessa, informar-los dels perills que hi ha a la xarxa. Com també orientar-los donant pautes per un millor ús. I sobretot compartir moments de recerca, de joc, de diversió conjunta amb els vostres fills i filles.

A vegades pot ser difícil apropar-se. Si els pares i mares s’interessen per allò que fa o mira, segurament l’infant tindrà més ganes de compartir-ho. Així coneixerem quines són les seves pors, interessos, angoixes i necessitats.

Podria semblar que únicament serien els adolescents els que estan enganxats a les pantalles, però si ens mirem a nosaltres mateixos i pensem en tot el necessari que és el mòbil, tauleta, o ordinador en el nostre dia a dia segurament ens sorprendrem. Si volem que els nostres fills no només s’interessin per les noves tecnologies, hauríem de pensar en que els nens i els adolescents en gran part aprenen per imitació.

Així que la manera que els nens llegeixin, estudiïn, facin esport, és que ho puguin veure i compartir amb els seus adults referents.

No hi ha dubte que és un món encara desconegut, en desenvolupament i les solucions no són senzilles. Hem d’aprendre d’això i intentar ajudar els nostres fills i filles a poder utilitzar les pantalles de la millor manera possible. Sabent que l’important és compartir l’experiència en un clima d’afecte siguin noves tecnologies o jocs de tota la vida.

Per:
Amaia Zabaleta. Psicòloga clínica.
CSMIJ Santa Coloma de Gramenet
Tags: #Adolescentes, #Internet, #Niñas, #Niños, #Pantallas, #Tecnología
Previous post EL JOC Next post Jornada BCN Salut Mental 2022

Cerca

Categories

  • Actualitat
  • blog
  • General
  • Internet
  • Joc
  • Mindfulness
  • REC I ACCIÓ
  • recerca
  • Separació
  • TDAH

Entrades recents

  • Condolences per la mort de Maria Teresa Anguera
  • La FVB va ser present en el III Congrés Xilè sobre Maltractament i Abús Sexual Infantil
  • La Fundació Vidal i Barraquer suma un nou centre amb el distintiu Compromís Antiestigma
  • REC I ACCIÓ: molt més que un Cicle Cinema
  • Mind Over Movies organitza una tarda cinema en benefici de la FVB
Fundació Vidal i Barraquer

Som una institució creada l’any 1964 i dedicada a l’àmbit de la Salut i específicament al de la Salut Mental. Integrem l’assistència, la docència i la recerca en la salut mental, amb una mirada psicològica, social, biològica i espiritual.

Transparència


Canal Ètic

Política de Cookies

Nota legal

Contacte
C/Fernando de Pessoa 47, Planta 3 08030 Barcelona
935 151 151
C/ Sant Gervasi de Cassoles, 88-90 08022 Barcelona
934 189 988
Xarxes socials
Twitter
LinkedIn
YouTube

UTILITZEM COOKIES PRÒPIES I DE TERCERS PER MILLORAR ELS NOSTRES SERVEIS I LA SEVA EXPERIÈNCIA. SI CONTÍNUA NAVEGANT, CONSIDEREM QUE ACCEPTA AQUEST ÚS.
Acceptar MÉS INFORMACIÓ
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Sempre activat
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
DESA I ACCEPTA