

El Palau Macaya de Barcelona ha acollit el 4 de juliol la I Jornada d’Innovació en Psicoteràpia, amb un format en línia i presencial. Una jornada en què s’ha pogut explorar innovacions en el camp de la psicoteràpia. S’han abordat aportacions de models psicoterapèutics adaptats a la realitat del món contemporani, que integren la perspectiva acadèmica i clínica per abordar el patiment emocional i els trastorns mentals.
S’ha pogut comptar amb la presència de tres professionals de renom nacional i internacional com són Martin Debbané, professor de Psicopatologia al Departament de Recerca de Psicologia Clínica, Educativa i de la Salut, University College London. Neus Vidal Barrantes, professora del Departament de Psicologia Clínica i de la Salut de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). I, Jorge Tió, psicoanalista de la Societat Espanyola de Psicoanàlisi i la International Psychoanalytical Association.
La interacció entre la investigació i la pràctica clínica és fonamental per garantir tractaments més efectius i ajustats a les necessitats individuals de les persones ateses. Per això, aquesta jornada reuneix professionals, investigadors i estudiants interessats i interessades en el desenvolupament i l’aplicació de metodologies innovadores.
La jornada ha començat amb la ponència de Jorge Tió titulada ‘Adolescència i Transgressió: Psicoteràpia a púbers i adolescents denunciats per transgressors de la llei’. Tió ha explicat les diferents extensions de l’Equip d’Atenció al Menor de Pere Claver Grup. Aquest equip, guardonat el 2009 amb una menció honorífica del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, desenvolupa un programa d’atenció en salut mental a adolescents denunciats al sistema de Justícia Juvenil.

Jorge Tió, psicoanalista de la Societat Espanyola de Psicoanàlisi i la International Psychoanalytical Association
Durant la jornada, hi ha hagut un espai per fer l’entrega de la primera edició de dues beques. La Beca Jordi Font i Rodon, per cursar el Màster de Formació Permanent en Psicoteràpia Psicoanalítica Contemporània (MPPC) on el jurat ha determinat que la guanyadora sigui la Sara Marco, que ha rebut la beca de la mà del president del Patronat de la Fundació Vidal i Barraquer, el Sr. Xavier Trias.
Marco, emocionada de poder cursar el màster aquest curs, donava les gràcies a l’Institut Universitari de Salut Mental Vidal i Barraquer i la Universitat Ramon Llull per donar-li aquesta oportunitat. El MPPC és un màster propi de l’URL que fa vint-i-nou anys que forma a generacions de psicoterapeutes, segons ha explicat el Dr. Mark Dangerfield, director de l’IUSM.
La segona beca entregada durant el dia ha estat per cursar la primera edició del Màster de Formació Permanent en Psicoteràpia en la Perinatalitat, la Infància i l’Adolescència (MPPPIA). Un màster, que com ha explicat la directora, Marta Golanó, s’ha creat amb la col·laboració de diferents entitats amb una trajectòria llarga i consolidada.
La guanyadora de la beca Fernando Angulo ha estat Fedra Pischedda. Li ha fet entrega de la beca el Sr. Àlex Angulo, membre del Patronat de la Fundació Fernando Angulo. Pischedda ha assegurat que el màster li donarà “totes les eines per l’escolta a aquests nens/es i poder-ho fer des del respecte més gran possible que és l’enfocament psicodinàmic psicoanalític”.

Neus Vidal Barrantes, professora del Departament de Psicologia Clínica i de la Salut de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)
La segona ponència de la jornada ha estat a càrrec de Neus Vidal Barrantes sota el títol ‘Sensibilitat genètica a l’ambient psicosocial advers i protector: implicacions per a la comprensió causal dels trastorns i els tractaments’. Barrantes ha presentat resultats en exclusiva en aquesta jornada que avalen “la importància radical d’invertir fons públics en fer tractaments psicoterapèutics des de la genètica”, segons ha explicat la mateixa ponent.
Finalment, Martin Debbané ha tancat la I Jornada d’Innovació en Psicoteràpia amb la seva ponència titulada ‘Atenció i emocions: un enfocament des del model del Tractament Basat en la Mentalització (MBT) per a adolescents amb TDAH. On ha explicat diferents recerques que es duen a terme i diferents intervencions basades en la mentalització que poden ser un complement a allò que ja existeix en l’àmbit del TDAH.

Martin Debbané, professor de Psicopatologia al Departament de Recerca de Psicologia Clínica, Educativa i de la Salut, University College London
Recupera la I Jornada d’Innovació en Psicoteràpia completa