Contacte Campus virtual Portal Transparència Publicacions Pares i fills ES
  • LA FUNDACIÓ
  • ASSISTÈNCIA PÚBLICA
    • SSM Sant Andreu
    • Hospital de Dia de Badalona
    • Hospital de Dia de Santa Coloma
    • ECID
    • CSMIJ Santa Coloma de Gramenet
  • CENTRE MÈDIC PSICOLÒGIC
  • DOCÈNCIA
    • Màster de Formació Permanent en Psicoteràpia Psicodinàmica en la Perinatalitat, la Infància i l’Adolescència
    • Màster de formació permanent en Psicoteràpia Psicoanalítica Contemporània
    • Màster de formació permanent
en Espiritualitat Transcultural
    • Màster de formació permanent en Teràpia Familiar
    • Màster en Psicologia General Sanitària
    • Títol d’Expert Universitari en Acompanyament Espiritual
    • Formació – AMBIT Multi-Team Training
    • Formació Continuada en Psicoteràpia
  • RECERCA
  • ACTUALITAT
  • CONTACTE
Product S'ha afegit a la cistella

Cistella

EL JOC

17 September, 2021Elisabet RodríguezGeneral

El joc és una activitat que apareix espontàniament i genera satisfacció. És una forma d’interactuar amb la realitat, on la conducta lúdica és un fi en si mateix. Predominen els mitjans sobre els fins, no es persegueix cap objectiu. Implica que el jugador participi de forma activa. Segurament us haureu adonat que el joc del vostre fill pot ser que no tingui molta organització i estructura, i és que, així és, el joc és lliure i espontani.

Molts investigadors han teoritzat sobre aquest fenomen, donada la seva transcendència, i han arribat a la conclusió que algunes de les seves funcions podrien ser:

La comunicació amb l’entorn o amb un mateix. Quan un nen juga, interactua i es comunica; i des d’aquí succeeix l’intercanvi de pensaments, fantasies, records, emocions, etc. A través de l’experimentació amb el món que l’envolta es fomenta l’actitud exploratòria, la curiositat, els límits, el coneixement de el cos i s’estableixen contactes socials. El joc contribueix a la configuració del món intern de l’infant; és a dir, el seu pensament, la seva identitat, els seus desitjos i la seva manera de ser. Amb aquesta activitat s’enriqueix la capacitat de simbolitzar, és a dir, combinar fets reals i imaginaris, poder relacionar-los, donar-los un significat i extreure conseqüències. Els nens recreen situacions fictícies com si estiguessin passant realment, es converteixen en personatges i els objectes cobren vida. Comença així a posar-se en marxa la creativitat i la imaginació. Quan el vostre fill juga desplega el seu món intern, les seves vivències, les seves experiències; podent així elaborar els esdeveniments de la seva vida, expressar la seva agressivitat i calmar la seva ansietat, aprenent a dominar-la. Les pors poden afrontar i resoldre: el nen guanya en confiança.

El joc pot adoptar formes diferents al llarg de la història de vida de la persona. Seguint a Piaget i Inhelder (1981), el joc sensorial o motor abasta els dos primers anys de vida. Són accions amb el propi cos o activitats sobre els objectes que el nen realitza pel plaer de repetir-les. Sol ser propi dels dos anys però es manté al llarg de la vida. El joc simbòlic, també conegut com pretès o representatiu, sorgeix a partir dels dos anys amb l’aparició de el llenguatge, i pot abastar fins als vuit anys. El nen reprodueix situacions de la vida real, però les modifica segons les seves necessitats i desitjos. Veureu que el vostre fill podrà representar, per exemple, amb peces de fusta, una casa o un cotxe. A partir dels quatre anys, amb l’ampliació de la socialització, el nen compartirà el seu joc amb altres iguals. Finalment, es distingeix el joc de regles, encara més social, determinat per l’estructura de les regles i el seu seguiment. Ara el nen es relaciona amb els seus coetanis per cooperar i competir.

Gràcies a la investigació i a la pràctica clínica, sabem dels múltiples beneficis de el joc en general, i, més concretament, i també a causa de el període sensible de la vida en què es desplega i desenvolupa, de el joc simbòlic. Per això, a continuació descrivim algunes recomanacions: Estimuleu i observeu el joc de l’infant, acompanyeu; millor no intervenir, no criticar ni dirigir. Si us convida, podeu participar, però deixant que el nen guiï l’activitat. Ajudeu-a relacionar elements de el joc, comprendre les seqüències i enriquir la seva capacitat de pensar i la seva fantasia. I, sobretot, gaudiu junts i passeu-ho bé!

Juanjo Franco

 

Referencies

Torras de Beà, E. (2012). Normalidad, psicopatología y tratamientos en niños, adolescentes y familia. Octaedro: Barcelona.

Piaget, J. y Inhelder, B. (1981). Psicología del niño. Madrid: Morata.
Previous post ¿Qué es el TDAH? Next post INFÀNCIA, ADOLESCÈNCIA I NOVES TECNOLOGIES

Cerca

Categories

  • Actualitat
  • blog
  • General
  • Internet
  • Joc
  • Mindfulness
  • REC I ACCIÓ
  • recerca
  • Separació
  • TDAH

Entrades recents

  • Condolences per la mort de Maria Teresa Anguera
  • La FVB va ser present en el III Congrés Xilè sobre Maltractament i Abús Sexual Infantil
  • La Fundació Vidal i Barraquer suma un nou centre amb el distintiu Compromís Antiestigma
  • REC I ACCIÓ: molt més que un Cicle Cinema
  • Mind Over Movies organitza una tarda cinema en benefici de la FVB
Fundació Vidal i Barraquer

Som una institució creada l’any 1964 i dedicada a l’àmbit de la Salut i específicament al de la Salut Mental. Integrem l’assistència, la docència i la recerca en la salut mental, amb una mirada psicològica, social, biològica i espiritual.

Transparència


Canal Ètic

Política de Cookies

Nota legal

Contacte
C/Fernando de Pessoa 47, Planta 3 08030 Barcelona
935 151 151
C/ Sant Gervasi de Cassoles, 88-90 08022 Barcelona
934 189 988
Xarxes socials
Twitter
LinkedIn
YouTube

UTILITZEM COOKIES PRÒPIES I DE TERCERS PER MILLORAR ELS NOSTRES SERVEIS I LA SEVA EXPERIÈNCIA. SI CONTÍNUA NAVEGANT, CONSIDEREM QUE ACCEPTA AQUEST ÚS.
Acceptar MÉS INFORMACIÓ
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Sempre activat
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
DESA I ACCEPTA